Зміст
|
Автори:
Івона Помянек, Доктор філософії, викладач, факультет економічних наук, Варшавський університет природничих наук, Польща
Сторінки: 74-83
DOI: 10.21272/bel.2(2).74-83.2018
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Розвиток емерджентної економіки призводить до динамічних соціально-економічних змін у світі внаслідок глобалізації, інтернаціоналізації та розширенню масштабів підприємницької діяльності, завдяки чому задовольняються все більш різноманітні потреби споживачів. З одного боку, багатомірність підприємництва підкреслює його важливість для розвитку усіх галузей економіки, з іншого боку, підприємницька поведінка дозволяє будь-яким суб’єктам господарювання досягати комерційного успіху, незалежно від того, діють вони на глобальних чи локальних ринках. В даній статті здійснено систематизацію та узагальнення історичної еволюції підходів до визначення понять «підприємництво», «підприємство» та «підприємець», наведених у польській науковій літературі, включаючи і підходи зарубіжних дослідників. Встановлено, що незважаючи на значний інтерес до проблеми підприємництва, не існує однозначного визначення цього терміну, а в більшості наукових праць має місце ототожнення підприємництва та бізнесу. В межах даного наукового дослідження підприємництво розглядається з позиції теорії чистої невизначеності, теорії чистої інновації, теорії невизначеності та інноваційної спроможності, теорії сприйняття та адаптації. Дослідження економічної категорії «підприємець» здійснено через призму визначення його функцій, а саме: подолання ризиків, пов’язаних з невизначеністю; забезпечення фінансового капіталу; впровадження інновацій; прийняття рішень; лідерство (зокрема, галузеве лідерство); управління (особливо – управління ресурсами); організація та координація; володіння бізнесом / ресурсами; залучення виробничих факторів; укладення договорів; арбітраж; перерозподіл ресурсів. Це дозволило розкрити масштабність значення підприємницької діяльності в межах національної економіки. Крім того, в статті надано перелік психологічних характеристик суб’єкта господарювання, які стимулюють та перешкоджають активному провадженню ним підприємницької діяльності. Фактори, що ускладнюють та полегшують таку діяльність, розглядаються в статті з урахуванням психологічних потреб, мотивації, готовності до прийняття рішень, сприйняття ризику, успіху та невдачі, готовності до впровадження інновацій та творчості, співпраці, здатності долати економічні та психологічні бар’єри, темпераменту. Автор статті робить висновок, що розуміння підприємництва як комплексної, динамічної категорії, як процесу, який виступає тригером соціально-економічного розвитку держави, дозволить змінити відношення до підприємців з боку державних органів управління та активізувати процеси інвестиційної діяльності на мікрорівні.
Ключові слова: підприємництво, підприємець, підприємство, бізнес, іновації, адаптація, невизначеність.
Класифікація JEL: M20, N80, N84, L26, L32, L53, P21.
Цитувати як: Pomianek, I. (2018). Historical and Contemporary Approaches to Entrepreneurship. Review of Polish Literature. Business Ethics and Leadership, 2(2), 74-83. DOI: 10.21272/bel.2(2).74-83.2018
Список використаних джерел
- Adamczyk, W. (1995). Przedsiębiorczość. Próba definicji. [Entrepreneurship. An attempt to define]. Przegląd Organizacji, nr 11.
- Adamczyk, W. (1996). Przedsiębiorczość. Próba systematyzacji. [Entrepreneurship. An attempt to systematize]. Przegląd Organizacji, nr 2.
- Altkorn, J. Strużycki, M. (1994). Ekonomika i organizacja przedsiębiorstw handlowych i usługowych [Economics and organization of trade and service enterprises]. PWE, Warszawa.
- Cantillon, R. (1755). Essay on the Nature of Commerce. Available at: http://socserv2.socsci.mcmaster.ca/~econ/ugcm/3ll3/cantillon/essay1.txt
- Casson, M. (1982). The enterpreneur. The Economic Theory, M.Roberston, Oxford.
- Dobrołowicz, W. (1995). Przedsiębiorczość [Entrepreneurship] [in:] Pomykało W. (ed.), 1995: Encyklopedia biznesu, tom I, Fundacja Innowacja, Warszawa.
- Drucker, P.F. (2004). Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość [Inspiration and fart – innovation and entrepreneurship]. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
- Duczkowska-Małysz, K. Małysz, J. (1993). Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości [Microeconomic conditions for entrepreneurship development] [in:] Duczkowska-Małysz, K. (ed.) (1993). Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich. W stronę wsi wielofunkcyjnej. IRWiR PAN, Warszawa.
- Gaweł, A. (2007). Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości [Economic determinants of entrepreneurship]. Prace Habilitacyjne 34, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
- Gładysz, M. (2006). Ryzyko w działalności gospodarczej [Risk in the economic activity]. Zeszyty Naukowe Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, SGGW Warszawa, nr 59.
- Gruszecki, T. (1994). Przedsiębiorca w teorii ekonomii [Entrepreneur in the theory of economics]. CEDOR, Lublin.
- Hébert, R.F. Link, A.N. (1988). The Entrepreneur: Mainstream Views and Radical Critiques, Preager Publishers, USA, New York.
- Hébert, R.F. Link, A.N. (2006). The Entrepreneur as Innovator. The Journal of Technology Transfer, 31(5), September.
- Hisrich, R.D. Peters, M.P. (1992). Entrepreneurship. Starting, Developing and Managing a New Enterprise. IRWING, Boston.
- Hunek, T. (1993). Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju „small biznesu” na terenach wiejskich [Macroeconomic conditions for the development of “small businesses” in rural areas] [in:] Duczkowska-Małysz K. (red.): Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich. W stronę wsi wielofunkcyjnej. IRWiR PAN, Warszawa.
- John Paul II (1991). Encyklika Centesimus annus [Encyclical Centesimus annus], Rome.
- Kamerschen, D. McKenzie, R. Nardinelli, C. (1991). Ekonomia [Economics], Fundacja Gospodarcza NSZZ „S” Gdańsk.
- Kapusta, F. (2001). Teoria agrobiznesu, Cz. 1 [Theory of agribusiness, part 1], Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
- Karska, A. (2002). Małe i średnie przedsiębiorstwa [Small and medium enterprises] [in:] Unia Europejska, miesięcznik, Nr 9 Wrzesień 2002, Wydawnictwo Agencja Unia-Press
- Karlöf, B. (1992). Strategia biznesu. Koncepcje i modele – Przewodnik [Business strategy. Concepts and models – a guide]. Biblioteka menedżera i bankowca. Warszawa.
- Kirzner, I. M. (1973). Competition and Entrepreneurship. University of Chicago Press, Chicago.
- Kłodziński, M. Fedyszak-Radziejowska, B. (2002). Przedsiębiorczość wiejska. Rozumienie terminu. Możliwości i bariery rozwoju [Rural entrepreneurship. Understanding the definition. Possibilities and barriers of development] [in:] Kłodziński M., Fedyszak-Radziejowska B. (red.): Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej. IRWiR PAN, Warszawa.
- Knight, F. H. (1933). Risk, uncertainty and profit. Available at: http://books.google.pl/books? id=QxkKxhkl05sC&dq=Risk,+uncertainty+and+profit&printsec=frontcover&source=bl&ots=_0ADwycrGB&sig=ct1-P8RjY2cSACrawqO3jorwvRg&hl=pl&ei=X2tQSuf0Jta2jAfTyOXCBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1.
- Krajewski, K. (1999). Kreowanie miejsc pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach [Creating jobs in small and medium-sized enterprises], „Wynagrodzenia”, nr 19, dodatek miesięczny nr 9
- Krajewski, K. (2004). Funkcjonowanie MSP w warunkach gospodarki rynkowej i ich możliwości rozwojowe [The functioning of SMEs in market economy conditions and their development opportunities]. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności, Warszawa.
- Kraśnicka, T. (2002a). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej [The concept of economic and non-economic entrepreneurship development]. Prace Naukowe AE w Katowicach, Katowice.
- Kraśnicka, T. (2002b). Wokół pojęcia przedsiębiorczości [Around the concept of entrepreneurship]. Przegląd Organizacji, nr 6.
- Kropsz, I. Kutkowska, B. (2008). Stan przedsiębiorczości na obszarach wiejskich Dolnego Śląska [The state of entrepreneurship in rural areas of Lower Silesia]. Wieś i Rolnictwo, nr 1(138).
- Kuciński, K. (1999). Przestrzeń operacyjna firmy a jej otoczenie lokalne [The operational space of the company and its local environment] [in:] Kuciński K. (ed).: Lokalne uwarunkowania przedsiębiorczości. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Landreth, H. Colander, D.C. (2005). Historia myśli ekonomicznej [History of economic thought]. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Łęczycki, K. (ed.) (2003). Przedsiębiorstwo w agrobiznesie [Enterprise in agribusiness]. Akademia Podlaska, Siedlce.
- Mondal, E. (1994). Psychologiczne aspekty przedsiębiorczości [Psychological aspects of entrepreneurship] [in:] Pietras M. (ed.): Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Mróz, B. (2004). Szara strefa a dylematy polityki gospodarczej [Shadow economy and economic policies: trade-offs and dilemmas] [in:] Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, Uniwersytet Rzeszowski, zeszyt nr 4, Rzeszów.
- Noga, A. (1995). Przedsiębiorczość w biznesie [Entrepreneurship in business] [in:] Pomykało W. (ed.): Encyklopedia biznesu, tom I, Fundacja Innowacja, Warszawa.
- Pajestka, J. (1988). Reforma gospodarcza na nowym etapie [Economic reform at a new stage]. Studia i materiały INE PAN, z. 7.
- Piasecki, B. (1998). Ekonomika i zarządzanie małą firmą [Economics and management of a small company]. PWN. Warszawa-Łódź.
- Powęska, H. (2007). Szara strefa w handlu w Polsce w okresie transformacji [Shadow economy in trade in Poland during the transformation process]. Zeszyty Naukowe SERiA, tom 9, z. 4.
- Sawicka, J. (1998). Psychospołeczne uwarunkowania przedsiębiorczości kobiet [Psychosocial determinants of female entrepreneurship] [in:] Sawicka J. (ed.): Aktywizacja zawodowa kobiet wiejskich ze szczególnym uwzględnieniem drobnej przedsiębiorczości, Tom 2 – Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety, Wyd. SGGW, Warszawa.
- Sawicka, J. (2000). Założenie i prowadzenie małego i średniego przedsiębiorstwa [Establishment and management of a small and medium enterprise], Wyd. SGGW, Warszawa.
- Say, J.B. (1855). A Treatise on Political Economy, 4th edition, LL.D. Philadelphia: Lippincott, Grambo & Co. Available at: http://www.econlib.org/library/Say/sayT.html.
- Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego [Theory of economic development]. PWN, Warszawa.
- Targalski, J. (2003). Przedsiębiorczość i zarządzanie – wykład [Entrepreneurship and management – a lecture], Academia Oeconomica, C. H. Beck, Warszawa.
- Tuzimek, B. (2002). Przedsiębiorczość w społeczności lokalnej. Wymiary sukcesu wiejskich przedsiębiorców (cz. I) [Entrepreneurship in the local community. Dimensions of the success of rural entrepreneurs (part I).]. Wieś i Rolnictwo, nr 2(115).
- Wilkin, J. (1997). Przedsiębiorczość na wsi – główne determinanty i uwarunkowania [Rural entrepreneurship – the main determinants and conditions.]. Materiał na konferencję naukową „Przedsiębiorczość w agrobiznesie a rozwój terenów wiejskich”, Trzcinica, 25-33.
- Woś, A. (ed.) (1996). Agrobiznes. Mikroekonomia [Agribusiness. Microeconomics]. Key Text, Warszawa.
|