Зміст |
Автори:
Євангелос Таліуріс, Асистент, кафедра бізнес-адміністрування, Інститут технологічної освіти Криту, Греція
Ніколаос Тріхас, Асистент, кафедра бізнес-адміністрування, Інститут технологічної освіти Криту, Греція
Сторінки: 49-57
DOI: 10.21272/bel.1(4).49-57.2017
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Бізнес інновації, створення робочих місць, екологічна стабільність та належне управління стали основними питаннями, які в умовах кризи у Греції були визначені як передумови сталого розвитку країни, досягнення цілей якого є головним завданням на період 2020-2030 років. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в тому, що сталий розвиток туристичного сектору поряд з конкурентоспроможністю екологічної модернізації та соціальним добробутом − це складне завдання, яке потребує нелінійного підходу. Вирішення проблеми конкурентоспроможності у сфері туризму залежить від добробуту місцевих спільнот, оскільки займає вагому частку в структурі ВВП в Греції. Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах політичного дискурсу в Європейському Союзі з питання забезпечення корпоративної соціальної відповідальності та дотримання принципів сталого розвитку. Основна мета проведеного дослідження полягає в тому, щоб забезпечити порівняльну основу аналізу політики, яка з’єднає європейську основу політики сталого розвитку і корпоративної соціальної відповідальності в контексті вирішення проблем в туристичній сфері Греції. Результати проведеного дослідження свідчать, що з точки зору державної політики та управління, туризм є міждисциплінарною та багатофункціональною сферою (наприклад, агропродовольство та культура), оскільки охоплює різні завдання політики, а також різних зацікавлених осіб. Бізнес-сектор у сфері туризму є основним учасником процесу сталого розвитку, а корпоративна соціальна відповідальність є важливим його чинником. На основі проведеного дослідження встановлено, що існуюча політика щодо корпоративної соціальної відповідальності та відповідального підприємництва в Європейському Союзі та Греції свідчить про можливості розвитку сфери туризму паралельно з міжнародними стандартами та критеріями якості. Порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року є політичною основою, яка впливає на реалізацію політики щодо корпоративної соціальної відповідальності, встановлює напрямки та визначає показники діяльності галузей, таких як туризм, що мають великий вплив на соціально-економічні та екологічні показники розвитку країни.
Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, сталий розвиток, державна політика, туризм, Греція.
Класифікація JEL: L26, L38, L83, M14, Z32.
Цитувати як: Taliouris, E., Trihas, N. (2017). Public Policy for Corporate Social Responsibility and Governance for Sustainable Tourism Development in Greece. Business Ethics and Leadership, 1(4), 49-57. DOI: 10.21272/bel.1(4).49-57.2017
Список використаних джерел
- Banerjee, B.S. (2008). Corporate Social Responsibility: The Good, the Bad and the Ugly. Critical Sociology, 34(1), 51-79.
- Boniface, B.G., & Cooper, C. (2005). Worldwide Destinations: The Geography of Travel and Tourism. Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
- Carroll, A. (2008). A history of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. pp. 19-46 in A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon and D. Siegel (Eds.), Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. Oxford: Oxford University Press.
- Commission of the European Communities (2001). Green paper. Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2002a). Corporate Social Responsibility: A business contribution to Sustainable Development. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2002b). Towards a global partnership for sustainable development. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2010a). Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2010b). Europe, the world’s No 1 tourist destination – a new political framework for tourism in Europe. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2011). A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2016). Next steps for a sustainable European future European action for sustainability. Brussels: CEC.
- Commission of the European Communities (2017). Report on the Blue Growth Strategy Towards more sustainable growth and jobs in the blue economy. Brussels: CEC.
- EY Greece (2015). Sustainability reporting practices in Greece: A desk research of published sustainability reports, Volume 2, April 2015.
- European Commission (2007). Corporate Social Responsibility National Public Policies in the European Union. Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities. Luxemburg: EC.
- European Commission (2009). Towards greater corporate responsibility Conclusions of EU-funded research. Directorate-General for Research Communication Unit. Luxemburg: EC.
- European Commission (2011). Corporate Social Responsibility National Public Policies in the European Union. Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities. Luxemburg: EC.
- European Commission (2014a). Digital Agenda for Europe. The digital agenda for Europe will help Europe’s citizens and businesses to get the most out of digital technologies. Directorate-General for Communication Citizens information. Luxemburg: EC.
- European Commission (2014b). Guide on EU funding for the tourism sector. Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs. Luxemburg: EC.
- European Commission (2014c). Corporate Social Responsibility National Public Policies in the European Union. Directorate-General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities. Luxemburg: EC.
- European Commission (2016). The European Tourism Indicator System ETIS toolkit for sustainable destination management. Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs. Luxemburg: EC.
- European Union (2017). The new European consensus on development. Our world, our dignity, our future. Brussels: EU.
- European Union Parliament (2013a). “Report on Corporate Social Responsibility: promoting society’s interests and a route to sustainable and inclusive recovery”. A7-0023/2013”. Brussels.
- European Union Parliament (2013b). Report on corporate social responsibility: accountable, transparent and responsible business behavior and sustainable growth. 2012/2098(INI)”. Brussels.
- Eurostat (2017a). Educational attainment level at tertiary education (30-34). Available at: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
- Eurostat (2017b). Eurostat Indicator for people at risk of poverty and social exclusion. Available at: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
- Eurostat (2017c). People living in households with very low work intensity. Available at: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
- Eurostat (2017d). Severe material deprivation rate. Available at: http://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
- Garriga, E., & Mele, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 53, 51–71.
- Hardin, G. (1967). The Tragedy of the Commons. Science, 162(3859), 1243-1248.
- Hellenic Statistical Authority (2017). Manpower Research. Second quarter 2017. Athens.
- ICAP Group (2017). The ICAP Group’s view of the Human Resource Management and Corporate Social Responsibility. Athens: ICAP.
- Impact (2013) Final Programme and Executive Summary. Headline findings, insights & recommendations for policy makers, business & stakeholders. Seventh Framework Programme, European Commission.
- Matten, D., & Moon, J. (2008). “Implicit” and “Explicit” CSR: A conceptual Framework for a comparative understanding of corporate social responsibility. Academy of Management Review, 33(2), 404-424.
- Ministry of Economy and Development (2014). National Strategy for Corporate Social Responsibility. Draft paper. Hellenic Republic. Athens.
- Ministry of Economy and Development (2017). National Strategy for Corporate Social Responsibility. Hellenic Republic. Athens.
- Ministry of Enviroment, Energy and Climate Change (2013). Adoption of a modification of a Special Framework for Spatial Planning and Sustainability Development for Tourism and the Strategy of its Environmental Impact Assessment. Hellenic Republic. Athens.
- Ministry of Tourism (2013). National Development Guidelines in the tourism sector 2014-2020. Hellenic Republic. Athens.
- Region of Crete (2014). Regional Operational Programme of Crete 2014-2020. Heraklion: Region of Crete.
- Region of Crete (2015). The Smart Specialization Strategy for the Region of Crete 2014-2020. Heraklion: Region of Crete.
- Road CSR Interreg Europe (2017) A Roadmap for Integrating Corporate Social Responsibility into EU Member States and Business Practises. The Region of Crete. Available at: https://www.interregeurope.eu/road-csr/.
- SETE – Association of Greek Tourism Enterprises (2017a). Greek Tourism – Basic Figures 2016. Available at: http://sete.gr/en/strategy-for-tourism/basic-figures-repository/.
- SETE – Association of Greek Tourism Enterprises (2017b). “Greek Tourism: The perfect balancing act. Exploring the dynamic role of tourism in contributing to environmental, economic and social sustainability. Conslusions”. Available at: http://sete.gr/en/conferences-events/conferences/16th-conference-2017/.
- Spilanis, I., & Vayanni, H. (2004). Sustainable Tourism: Utopia or Necessity? The Role of New Forms of Tourism in the Aegean Islands. In: B. Bramwell (Ed.), Coastal Mass Tourism. Diversification and Sustainable Development in Southern Europe, pp. 269-291. Clevedon: Channel View Publications.
- Taliouris, E. (2014). Governance, Administration of Organizations and Businesses, and Public Policies for Corporate Social Responsibility. PhD Thesis. Department of Political Science, School of Social Sciences, University of Crete.
- Thomas, C. (2004). Poverty, development and hunger. In: J. Baylis, & S. Smith (eds.), The Globalization of World Politics. An introduction to international relations. Oxford University Press.
- Tsartas, P. (2004). Tourism Development in Greek Insular and Coastal Areas: Sociocultural Changes and Crucial Policy Issues. In: B. Bramwell (Ed.), Coastal Mass Tourism. Diversification and Sustainable Development in Southern Europe, pp. 68-84. Clevedon: Channel View Publications.
- United Nations Environmental Programme (2002). Chapter 1: Integrating Environment & Development 2002. Global environmental outlook 3. London: Earth Scan Publications.
- United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. General Assembly.
- United Nations (2017). International Year of Sustainable Tourism for Development, 2017. Resolution adopted by the General Assembly on 22 December 2015. General Assembly.
- United Nations World Tourism Organization (2015). Tourism and the Sustainable Development Goals. Madrid: World Tourism Organization.
- United Nations World Tourism Organization (2017a). Tourism and the Sustainable Development Goals. Institutional Relations and Resource Mobilization. Available at: http://icr.unwto.org/content/tourism-and-sdgs.
- United Nations World Tourism Organization (2017b). UNWTO Tourism Highlights 2017 Edition. Madrid: World Tourism Organization.
- World Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. United Nations.
|