Зміст |
Автори:
Юліана Доміна, Асистент, відділ дослідницької підтримки, Стокгольмський університет, Швеція
Юлія Савельєва, Кандидат економічних наук, провідний фахівець Центру підтримки сім’ї, Сумський державний університет, Україна
Ніна Світайло, Кандидат економічних наук, доцент, завідувач кафедри психології, політології та соціокультурних технологій, Сумський державний університет, Україна
Сторінки: 106-117
DOI: 10.21272/bel.2(2).106-117.2018
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
В основу статті покладено досвід створення у Сумському державному університеті гендерно-чутливого середовища з метою інтеграції гендерного аспекту в політики, програми та проекти, що стосуються навчальної діяльності та досліджень, а також інших сфер життєдіяльності університету. Цей досвід аналізується на прикладі впровадження ініціативи «Університет, дружній до сім’ї» та практики проведення часткового гендерного аудиту діяльності університету. Актуальність цього напрямку визначена тим, що, незважаючи на наявність законодавчих основ та державних програм щодо забезпечення гендерної рівності, в Україні спостерігається дефіцит ініціатив, які реально тому сприяють. Має місце нестача практичних інструментів, які б допомагали виявити слабкі сторони у досягненні рівності жінок і чоловіків, а також могли б бути застосовані для реального позитивного поступу у напрямку подолання гендерного розриву. В якості ефективного інструменту впровадження гендерно-чутливого середовища в статті розглядається гендерний аудит, який є одночасно і інструментом, і процесом, що базується на методології участі та націлений на організацію навчання щодо гендерної чутливості як на індивідуальному рівні, так і на рівні структурних підрозділів та адміністрації університету. Автори статті стверджують, що процедури гендерного аудиту дозволяють вивести на новий рівень ефективності і весь комплекс організаційних та комунікаційних механізмів всередині університету і значно розширити коло осіб, які свідомо і зацікавлено включаються у діяльність по просуванню гендерних підходів. Гендерний аудит можна розглядати як універсальний та ефективний засіб просування політики гендерної рівності, оскільки він дає змогу комплексно виконувати низку важливих завдань: моніторинг, оцінку, налагодження комунікацій, впровадження гендерно-чутливих методів роботи, просвітництво тощо. В подальшому очікується, що через набутий досвід, отримані знання та успішні практики гендерного аудиту вищі навчальні заклади будуть розширювати свою діяльність, спрямовану на створення рівних можливостей. Значним досягненням може стати поширення ініціативи «Університет, дружній до сім’ї» як можливості поєднання навчання/роботи у вищій школі з сімейними обов’язками. Саме ця модель виступає маркером гендерно-чутливої політики, соціального захисту та адресності послуг по відношенню до вразливих груп – матерів-студенток з маленькими дітьми та решти осіб, які мають сім’ю.
Ключові слова: гендерно-чутливе середовище, гендерний аудит, університет, рівність жінок і чоловіків, гендерний розрив, методологія участі, рівні можливості, соціальний захист.
Класифікація JEL: M42, D63.
Цитувати як: Domina, I., Savelieva, Yu., Svitailo, N. (2018). Gender Sensitive Practices as Effective Tools for Implementing the Equality Policy: The Experience of Ukrainian Universities. Business Ethics and Leadership, 2(2), 106-117. DOI: 10.21272/bel.2(2).106-117.2018
Список використаних джерел
- A manual for gender audit facilitators: The ILO participatory gender audit methodology, 2nd Edition Geneva, International Labour Office (2012). Available at: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—dgreports/—gender/documents/publication/wcms_187411.pdf.
- Atkinson, M., Carryer, A. (2000). Women and Governance in Higher Education, Women in Leadership and Management in Higher Education Series of Workshop Modules, Association of Commonwealth Universities / Commonwealth Secretariat, London.
- Babenko, I., Males, L., Kharchenko, O., Chervinska, T. (2016). Na shlyakhu do hendernoyi rivnosti v osviti [On the path to gender equality in education], Visnyk of Taras Shevchenko National University of Kyiv − Series of Sociology − 1(7).
- Bagilhole, B. (1993). Survivors in a Male Preserve: A Study of British Women Academics’ Experiences and Perceptions of Discrimination in a UK University. Higher Education 26: 431-47. Google Scholar, Crossref.
- Balance between study and family: opportunities of its provision in higher education institutions. Available at: http://leleka.sumdu.edu.ua/images/docs/balans_final2.pdf.
- Bakhrushin, Volodymyr. Misiya universytetiv u sviti: istoriya ta suchasnistʹ [Mission of Universities in the World: History and Present]. Available at: //http://education-ua.org/ua/articles/167-misiya-universitetiv-u-sviti-istoriya-ta-suchasnist.
- Barnett, R. (1997). Osmysleniye universiteta (Po materialam inauguratsionnoy professorskoy lektsii, prochitannoy v Institute obrazovaniya Londonskogo universiteta 25 oktyabrya 1997 goda) [Comprehension of the University (Based on the materials of an inaugural professor’s lecture given in the Institute of Education, University of London, October 25, 1997)]. Available at: http://charko.narod.ru/tekst/alm1/barnet.htm.
- Bond, S. (2000). Women in Leadership, Women in Leadership and Management in Higher Education Series of Workshop Modules, Association of Commonwealth Universities / Commonwealth Secretariat, London.
- Family friendly university. Official site. Available at: http://leleka.sumdu.edu.ua/uk.
- Farish, M., McPake, J., Powney, J. and Weiner, G. (1995). Equal Opportunities in Colleges and Universities: Towards Better Practices Oxford: SRHE and OUP. Google Scholar.
- Gender Audit Handbook (2010). Available at: https://www.interaction.org/sites/default/files/Gender%20 udit%20Handbook%202010%20Copy.pdf.
- Gender Indicators: What, Why and How? Prepared by Justina Demetriades and based on BRIDGE’s Gender and Indicators Cutting Edge Pack (2007). Available at: http://www.bridge.ids.ac.uk/ reports_gend_CEP.html#Indicators, http://www.oecd. org/dac/gender-development/43041409.pdf.
- Genovate’s Gender Equality Actions for University College Cork, Ireland. Available at: https://www.ucc.ie/en/media/research/iss21/GEAP.Infographic..pdf.
- Gold, A. (2004). Developing Management Skills, Women in Leadership and Management in Higher Education Series of Workshop Modules, Association of Commonwealth Universities / Commonwealth Secretariat, London.
- Goode, Jackie, Bagilhole, Barbara (1998). The social construction of gendered equal opportunities in UK universities: a case study of women technicians. First Published May 1, 1998.
- Gosteva, Natalia (2009). Hendernyy audyt//Pratsya i Zakon [Gender audit // Labor and Law], 10(118), 24-25. Available at: http://employers.org.ua//assets/files/Social_aspects/Gosteva.pdf.
- IFI Gender Audit and Advocacy. A Toolkit for Chinese Civil Society Organizations. Available at: http://www.genderaction.org/images/ Gender%20Action-ChinaToolkitweb.pdf.
- Kohut, I. (2014). Chym vidriznyayutʹsya zhinky i choloviky: pro hendernu (ne)rivnistʹ u vyshchiy osviti [What distinguishes women and men: about gender (non)equality in higher education]. Available at: http://www.cedos.org.ua/uk/discrimination/chym-vidrizniaiutsia-zhinky-icholoviky-pro-hendernu-ne-rivnist-u-vyshchii-osviti.
- Martsenyuk, T. Henderna rivnistʹ u vyshchiy osviti Nimechchyny: yak vtilyuyutʹ polityku rivnykh prav i mozhlyvostey [Gender equality in higher education in Germany: how to implement a policy of equal rights and opportunities]. Available at: http://povaha.org.ua/henderna-rivnist-u-vyschij-osviti-nimechchyny-yak-vtilyuyut-polityku-rivnyh-prav-i-mozhlyvostej/.
- Moser, C. (2005). An Introduction to Gender Audit Methodology: Its design and implementation in DFID Malawi. Overseas Development Institute. Available at: http://www.ndr.mw:8080/xmlui/handle/123456789/1130.
- Newman J. G. The idea of the university. Available at: http://www.charko.narod.ru/tekst/Newman/Newman.html.
- Official site of the State Statistics Committee of Ukraine. Available at: http://ukrstat.gov.ua.
- Reedings, B. (2010). University in ruins / Monograph. – М.: Publishing house of State University, Higher School of Economics, 304 p.
- Sagaria, M. Women, Universities and Change: Gender Equality in the European Union and USA. Available at: https://books.google.com.ua/books?id=oGuADAAAQBAJ&pg=PA27&lpg=PA27&dq=university+gender+audit&source=bl&ots=ygC_YTSiSH&sig=QhSnnEHXXviValWFqqaXLsyFwAM&hl=ru&sa=X&ved=0ahUKEwidlsj58dDaAhVKyKYKHRdrCZk4MhDoAQhuMAk#v=onepage&q=university%20gender%20audit&f=false.
- Sheffield Hallam University. What is Athena SWAN. Available at: http://www.shu.ac.uk/university/overview/diversity/athena-swan.
- Statistical collection “Higher education in Ukraine” (2017). Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/.
- Svitailo, N. (2014). Expanded Initiative “Family friendly university”: Experience of implementation at Sumy State University: Textbook. – Sumy: RA Publishing House “Khoroshye lyudy”, 104 p.
- Svitailo, N., Savelieva, Yu., Davlikanova, O. (2016). Hendernyy audyt diyalʹnosti vyshchykh navchalʹnykh zakladiv [Gender audit of the higher education institutions activity]. Practical handbook. Available at: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/12877-20161027.pdf http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/12877-20161027.pdf.
- Svitailo, N. (2013). Formation of gender-responsive behavior in youth by example of Ukrainian universities): Textbook. – Sumy: RA Publishing House “Khoroshye lyudy”, 209 p.
- Swirski, B. (2014). What is a Gender Audit? Available at: https://adva.org/wp-content/uploads/2014/09/What-20is-20a-20Gender-20Audit.pdf.
- The Global Gender Gap Report (2017). Available at: http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2017/dataexplorer/#economy=UKR.
- The statistical bulletin “Salary and Social-Labor Relations”. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/.
- Tsarenko, I. O. (2015). Reference a Journal Article: Henderna polityka u sferi vyshchoyi osvity: problemy nerivnosti ta shlyakhy yikh vyrishennya [Gender policy in higher education: the problems of inequality and the ways of their solution] // Economics: realities of time. Scientific Journal, 3(19), 110-117. Available at: http://economics.opu.ua/files/archive/2015/n3.
- West, M. S. and Curtis, J. W. (2006). AUP Faculty Gender Equity Indicators, American Association of University Professors (AAUP). Available at: http://www.aaup.org/NR/rdonlyres/63396944-44BE-4ABA-9815- 5792D93856F1/0/AAUPGenderEquityIndicators2006.pdf (accessed 10th January 2012).
- Wickramasinghe, M. Training module Introduction to Gender Mainstreaming Universities Prepared for the Association of Commonwealth Universities. Available at: https://www.acu.ac.uk/focus-areas/gender-programme/intro-gender-mainstreaming-universities.
- Women and men in leading positions in Ukraine: open data of the USREOU. Available at: http://socialdata.org.ua/edrpou-gender/.
|