Зміст |
Автори:
Ікрам Агасієв, Д.і.н., професор Бакинського Університету бізнесу, Азербайджан
Наталія Павліха, Д.е.н, професор Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки
Наталія Рябушенко, Викладач Волинського інституту ім. В. Липинського Міжрегіональної академії управління персоналом
Сторінки: 21-33
DOI: 10.21272/bel.2(3).21-33.2018
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
З огляду на європейський вектор розвитку України, наразі актуальними являються питання децентралізації і пов’язані з нею проблеми реорганізації системи управління по всій вертикалі влади. Крім того, трансформація системи самоврядування в умовах децентралізації спонукає до розробки інноваційних теоретичних парадигм та впровадження кращих практик. Автори зазначають, що незважаючи на те, що від початку адміністративної реформи пройшло лише кілька років, Україна вже отримала як позитивний, так і негативний практичний досвід, який потребує аналізу та узагальнення. У статті зазначено, що секторальні реформи впроваджуються паралельно реформі самоврядування. При цьому паралельне впровадження реформ робить можливим оцінку як кадрової політики, так і політики використання фінансових ресурсів на рівні громад. У дослідженні встановлено, що суттєвою перешкодами на шляху реформування являються неузгодженість нормативної бази та темпів змін, розподілу повноважень за різними рівнями вертикалі (область – район – громада) та горизонталі (співпраця між громадами для досягнення стратегічних цілей). У свою чергу, аналіз фінансової спроможності громад свідчить про те, що відступ від початкового перспективного плану не завжди є виправданим, а також збільшує ризик неспроможності забезпечити населення мінімальним набором послуг без допомоги держави. Також авторами відмічено, що середньострокове планування фінансових ресурсів урядом може бути реалізоване на рівні громад через бюджетування, орієнтоване на результат. При цьому згідно досвіду уже утворених громад, запровадження нових підходів до формування та використання фінансових ресурсів дає можливість «побачити» кожного жителя чи жительку, проаналізувати їх потреби та визначити в якій мірі вони можуть бути задоволені. Автори зазначають, що наразі держава активно впроваджує гендерно-орієнтоване бюджетування, ключовим елементом якого є вимірювання ступеню впливу використання бюджетних коштів для виконання поставлених завдань та задоволення потреб різних груп населення. У статті встановлено, що протягом тривалого періоду часу, нові підходи до формування бюджетів впроваджувались неактивно та лише формально у більшості випадків. У свою чергу, використання програмно-цільового методу, як одного із підходів до формування бюджетів, має бути обов’язковим для бюджетів усіх рівнів з 2019 року. Автори відмічають, що даний метод спрямований на оптимальне використання часто обмежених ресурсів громадського бюджету з метою досягнення максимальної ефективності і якості надання послуг конкретним групам жінок та чоловіків. При цьому у статті наголошено на важливості забезпечення прозорості формування, обґрунтування ефективності витрачання бюджетних коштів, моніторингу та звіту із зазначенням конкретних результатів. У результаті роботи автори приходять до висновку, що поєднання гендерно-орієнтованого бюджетування та програмно-цільового методу за умови реформування самоврядування на рівні громади сприятиме ефективному використанню фінансових ресурсів, враховуючи інтереси жінок та чоловіків різного віку.
Ключові слова: децентралізація, управління, принципи врядування, гендерно-орієнтоване бюджетування.
Класифікація JEL: G34, G31.
Цитувати як: Aghasiev, I., Pavlikha, N., Riabushenko, N. (2018). Gender-Oriented Budgeting as a Democratic Practice during a Self-Government Reform: Ukrainian Experience. Business Ethics and Leadership, 2(3), 21-33. DOI: 10.21272/bel.2(3).21-33.2018
Список використаних джерел
- Antoniuk, L. L. (2003). Innovatsiyi: teoriya, mekhanizm rozrobky ta komertsializatsiyi [Innovation: theory, mechanism of development and commercialization]: monograph. KNEU, 394 p.
- Atamanchuk, G. V. (2001). Metodolohichni problemy suchasnoho derzhavnoho upravlinnya [Methodological problems of modern state administration]. Bulletin of the Ukrainian Academy of Public Administration, 3, 9-12.
- Atamanchuk, G. V. (2004). Teoriya gosudarstvennogo upravleniya [Theory of public administration]: lecture course, 2nd edition, Omega-L, 301 p.
- Budget Code of Ukraine (2017). Data. The Verkhovna Rada of Ukraine. No. 50-51, Art. 572.
- Danylyshyn, B. M. Detsentralizatsiya u krayinakh YES: uroky dlya Ukrayiny [Decentralization in EU countries: lessons for Ukraine]. Regional economy, 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN.
- Danylyshyn, B. M. Detsentralizatsiya yak vymoha chasu: za Karpat·sʹkym rehionom maybutnye [Decentralization as a requirement of time: the future of the Carpathian region], Ukraine economy, 1. 92-96. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN.
- Da Silva, M., Kurliandskaia, G. (2006). Razvitiye byudzhetnogo federalizma: mezhdunarodnyy opyt i rossiyskaya praktika [Development of budgetary federalism: international experience and Russian practice], Ves’ Mir, p. 7.
- Da Silva, M. et. al. (2009). Intergovernmental Reforms in the Russian Federation. Washington, D.C.: The World Bank.
- European Charter for regional democracy (2008). Science-practice comment. Contributing authors: Bezverhniuk T. M. et al., Association of the state management researchers. KHOBBIT PLYUS, 186 p.
- European Charter on local self-government (1997). Local self-government, 1(2), 70-77.
- Gender-oriented budgeting in Ukraine: theory and practice (2016). Method. manual, individual entrepreneur Klymenko, 92 p.
- Heiets, V. M. (2006). Innovatsiyni perspektyvy Ukrayiny [Innovative prospects of Ukraine]: monograph. Constant, 272 p.
- Infrastructure of the regions of Ukraine. Priorities of the modernization. Analytical study (2017). NGO Foundation for International and Regional Studies of Poland, Friedrich Ebert Foundation, 108 p.
- Ivchenko, V. (2009). Innovatsionnoye razvitiye – bezal’ternativnyy sposob resheniya sushchestvuyushchikh problem ukrainskoy ekonomiki [Innovatsionnoye razvitiye – bezal’ternativnyy sposob resheniya sushchestvuyushchikh problem ukrainskoy ekonomiki].
Strategy of innovative development of Ukraine for 2009-2020 in conditions of globalization challenges. Available at: http://www.uabanker.net/daily/2009/06/061809_1600.shtml.
- Ivchenko, V. (2009). Osnovy stratehiyi rozvytku innovatsiynoyi systemy Ukrayiny [Fundamentals of the development strategy of innovation system in Ukraine]. State Agency of Ukraine for Investments and Innovations. Available at:
http://www.sadgora.cv.ua/content/view/173/34.
- Karbovska, N., Lytvynova, T., Mahdiuk, L. (2010). Instrumenty intehruvannya kontseptsiyi gendernoyi rivnosti v roboti orhaniv mistsevoyi vlady [Tools for integrating the concept of gender equality into the work of local authorities].
- Kolbasiuk, Yu. V., Vashchenko, K. O., Surmin, Yu. P. (2013). Modernizatsiya derzhavnoho upravlinnya ta yevropeysʹka intehratsiya Ukrayiny [Modernization of public administration and European integration of Ukraine]: scientific report, NASM, 120 p.
- Kravchenko, T. A. (2015). Terytorialʹna hromada yak pervynnyy subʺyekt mistsevoho samovryaduvannya: analiz suchasnykh naukovykh doslidzhenʹ v Ukrayini [Territorial community as a primary subject of local self-government: an analysis of modern scientific research in Ukraine].
State and regions: Scientific and Production Journal. Series “State regulation”, 1(49), 68-75.
- Law of Ukraine “On ratification of the European Charter of Local Self-Government” from 15.07.1997 No.452/97-ВР (1997). Data. The Verkhovna Rada of Ukraine. No. 38, Art. 249.
- Official website of the GOB Project. Available at: http://grbproject.org/.
- Official website of the Friedrich Ebert Foundation in Ukraine. Available at: http://fes.kiev.ua/n/cms/.
- Official website of the programme DOBRE. Available at: http://donors.decentralization.gov.ua/project/dobre.
- Official website of the Ministry of Economic Development and Trade. Available at: http://openaid.gov.ua/uk/projects/7154.
- Official website of the UN Women’s Agency in Ukraine. Available at: http://www.un.org.ua/ua/informatsiinyi-tsentr/news/3053-2013-02-19-13-30-35-diyalnist-oon-zhinki-v-ukrayin.
- Order of the President of Ukraine on the Sustainable Development Strategy “Ukraine – 2020” from 12.01.2015 No.5/2015 (2015). Official Bulletin of the President of Ukraine. No. 2, P. 14, Art. 154.
- Project “Local Economic Development of Ukrainian Cities” (2012). On the path to gender equality. Information directory.
- Prud’homme, R. (1995). The Dangers of Decentralization. The World Bank Research Observer, 10(2), 201-220.
- Regulsky, Jerzy (2014). U reformy mistsevoho samovryaduvannya bude bahato vorohiv [The reform of local self-government will have a lot of enemies]. Available at: https://lb.ua/society/2014/07/15/272846_lektsiya.html.
- Sharko, M. V. (2004). Informatsiyna pidtrymka upravlinsʹkykh rishenʹ shchodo innovatsiynoyi diyalʹnosti [Information support for managerial decisions on innovation activity], Economics and Forecasting: Scientific and Analytical Journal, 2, 131-138.
- Sharko, M. V. (2005). Novyye organizatsionnyye formy innovatsionnykh predpriyatiy i vozmozhnosti ispol’zovaniya etikh form v Ukraine [New organizational forms of innovative enterprises and the possibility of using these forms in Ukraine]. Problems of Science: Interdisciplinary Scientific and Technical Journal, 8, 13-19.
- Sokolenko, S. I. (2006). Stratehiya konkurentospromozhnosti ekonomiky Ukrayiny na osnovi intehratsiynykh system – klasteriv [The competitiveness strategy of the Ukrainian economy on the basis of integration systems – clusters], scientific dev. LLC “Ribest”, 37 p.
- Sokolenko, S. I. (2008). Innovatsiyni klastery – mekhanizm pidvyshchennya konkurentospromozhnosti rehionu [Innovation clusters – a mechanism for increasing the competitiveness of the region]/ Formation and development of regional clusters as one of the tools to enhance the competitiveness of the region: materials of the round table. Available at: http://ucluster.org/sokolenko/2008/07/innovacijny-klastery-regionu.
- State website of the Decentralization. Available at: http://decentralization.gov.ua/.
- Strategy for reforming the public finance management system for 2017-2020: the order of the Cabinet of Ministers of Ukraine from 08.02.2018 No. 142. Available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/415-2017-%D1%80.
- Vozniak, G. V. (2015). Perevahy ta ryzyky byudzhetnoyi detsentralizatsiyi: teoretyko-metodolohichni aspekty [The benefits and risks of budget decentralization: theoretical and methodological aspects]. Problems of the economy, 2, 253-257. Available at: http://www.problecon.com/pdf/2015/2_0/253_257.pdf.
|