Зміст |
Автори: Молоток Ігор Федорович, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7392-6416 Сумський державний університет, Суми, Україна Сторінки: 116-122 DOI: https://doi.org/10.21272/bel.4(2).116-122.2020
Завантажити: |
Перегляди: |
Завантаження: |
|
|
|
Розширена анотація українською мовою
Протягом останніх кількох десятиліть невід’ємним атрибутом розвитку системи державних та місцевих фінансів є транспарентність та підзвітність бюджетної політики, що також знаходиться у фокусі наукових інтересів провідних економістів світу та діяльності міжнародних організацій. Тим не менш, попри широку поширеність, на сьогоднішній день все ще бракує якісних емпіричних досліджень щодо виявлення основних тригерів та інгібіторів транспарентності бюджетної політики та її зв’язку з іншими концепціями управління державними фінансами. Саме тому дане дослідження буде присвячено реалізації кількох завдань: 1) визначення генезису транспарентності бюджетної політики та її сутності в сучасних умовах; 2) формалізації її взаємозв’язків з іншими концепціями управління державними фінансами з використанням сучасних інструментів бібліометричного аналізу; 3) характеристики сучасного стану транспарентності бюджетної політики в Україні, виявлення проблем та перспектив розвитку у цій сфері. Виконання другого завдання базується на використанні таких інструментів бібліометричного аналізу як Google Ngram, Google Trends та VOSviewer. Використання Google Ngram Viewer, спрямоване на кількісну оцінку популярності в англійських Google книгах таких понять, як «транспарентність бюджетної політики», «фіскальна прозорість» та «підзвітність бюджетної політики» за 1960–2012 роки, дозволило виявити, що усі зазначені категорії з’явилися у фокусі уваги науковців, починаючи з 1960-х, з подальшим помірним зростанням до 1990-х, досягнувши піку популярності у 2005 році. Аналіз Google Trends також показав, що максимальна кількість запитів користувачів Інтернету щодо транспарентність бюджетної політики припадає на 2005-2006 рр. Більше того, результати Google Trends аналізу та частоти публікацій статей Scopus щодо питань транспарентність бюджетної політики дозволяють зробити висновок, що ця концепція на сьогоднішній день залишається популярною як серед науковців, так і пересічних користувачів Інтернету у всьому світі. VOSviewer аналіз на основі 419 статей Scopus демонструє, що транспарентність бюджетної політики тісно пов’язана з економічним процвітанням та стабільністю на національному та місцевому рівнях, подоланням бідності, екологічною відповідальністю, імплементацією демократичних цінностей, боротьбою з корупцією, хорошим управлінням. Однак, найбільш тісний зв’язок виявлено з ефективністю управління державними фінансами, фіскальною політикою та державними витратами. Насамкінець, аналіз рівня прозорості бюджету в Україні на основі Open Budget Survey 2019 дозволяє зробити висновок, що незважаючи на загальне поліпшення показника країни (з 54 до 63 балів) порівняно з попереднім періодом опитування, в Україні все ще виникають проблеми з переглядом бюджету в середині бюджетного року та бюджетною резолюцією.
Ключові слова: бібліометричний аналіз, підзвітність бюджетної політики, транспарентність бюджетної політики, фіскальна прозорість, Google Ngram, Google Trends, VOSviewer.
Класифікація JEL: E62, H30, O23.
Цитувати як: Molotok, I.F. (2020). Bibliometric and Trend Analysis of Budget Transparency. Business Ethics and Leadership, 4(2), 116-122. https://doi.org/10.21272/bel.4(2).116-122.2020.
Список використаних джерел
- Alt, J. E.; Lasen, D. D. (2006). Fiscal transparency, political parties, and debt in OECD countries. European Economic Review, 50(6), 1403-1439. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2005.04.001.
- Birskyte, L. (2018). Determinants of Budget Transparency in Lithuanian Municipalities. Public Performance & Management Review, 42(3), 707-731. DOI: 10.1080/15309576.2018.1507915.
- Cimpoeru, M. V.; Cimpoeru, V. (2015). Budgetary Transparency – an Improving Factor for Corruption Control and Economic Performance. Procedia Economics and Finance, 27, 579-586. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(15)01036-9.
- Dener, C.; Min, S. Y. (2013). Financial Management Information Systems and Open Budget Data: Do Governments Report on Where the Money Goes? Washington, DC. World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0083-2.
- GIFT (2016). Principles of Public Participation in Fiscal Policy. Retrieved from: http://www.fiscaltransparency.net/pp_principles/.
- Google Books Ngram Viewer (2020). Retrieved from: https://books.google.com/ngrams.
- Google Trends (2020). Retrieved from: https://trends.google.com/trends/explore?date=all&q=budget%20transparency.
- International Budget Partnership (2020). Open Budget Survey. Retrieved from: https://www.internationalbudget.org/open-budget-survey.
- International Monetary Fund (1999). Code of Good Practices on Transparency in Monetary and Financial Policies. Retrieved from https://www.imf.org/external/np/mae/mft/code/index.htm.
- International Monetary Fund (2007). Code of Good Practices on Fiscal Transparency. Retrieved from: https://www.imf.org/external/np/fad/trans/code.htm.
- International Monetary Fund (2019). The Fiscal Transparency Code. Retrieved from: https://www.imf.org/external/np/fad/trans/Code2019.pdf.
- Jarmuzek, M. (2006). Does Fiscal Transparency Matter? The Evidence from Transition Economies. Retrieved from: https://www.cerge-ei.cz/pdf/gdn/rrc/RRCV_77_paper_03.pdf.
- OECD (2017). OECD Budget Transparency Toolkit: Practical Steps for Supporting Openness, Integrity and Accountability in Public Financial Management, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264282070-en.
- OECD (2002). OECD Best Practices for Budget Transparency. Retrieved from: https://www.oecd.org/gov/budgeting/best-practices-budget-transparency.htm.
- PEFA (2020). The Public Expenditure and Financial Accountability program. Retrieved from: https://www.pefa.org/about.
- Raipa, A.; Backūnaitė, E. (2004). Fiscal Transparency and Accountability in the Public Management Methodology. Public Policy and Administration, 1(8), 48-57. Retrieved from: https://www3.mruni.eu/ojs/public-policy-and-administration/article/view/2460.
- Scopus (2020). Retrieved from: https://www.scopus.com/.
- Sedmihradská, L.; Jakub, H. (2012). Budget transparency and fiscal performance: Do open budgets matter? Retrieved from: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/42260/1/MPRA_paper_42260.pdf.
- Stanic, B. (2018). Determinants of subnational budget/fiscal transparency: a review of empirical evidence. Public Sector Economics, 42(4), 449-486. https://doi.org/10.3326.pse.42.4.4.
- VOSviewer (2020). Retrieved from: https://www.vosviewer.com/.
|